نویسنده: دکتر Jennifer Rooke

17ژانویه 2022 - یکی از بیماران من که با چاقی، دیابت کنترل نشده و هزینه داروهایش دست و پنجه نرم می کرد، در ژوئن 2019 موافقت کرد که یک رژیم غذایی گیاهی با مواد غذایی کامل بیشتر را دنبال کند.

او که از این چالش هیجان زده بود، کار قابل توجهی را انجام داد. او مصرف میوه و سبزیجات تازه خود را افزایش داد، از خوردن آب نبات، کلوچه و کیک دست کشید و مصرف غذاهای حیوانی را محدود کرد. در طی شش ماه، او 8.6 کیلوگرم از وزن خود را از دست داد و HbA1c او - میانگین قند خون او در طی چند ماه - از 11.5٪ به 7.6٪ کاهش یافت.

او خیلی خوب کار می کرد، من انتظار داشتم که HbA1c او همچنان کاهش یابد و او یکی از نمونه های موفق پیروی از رژیمهای گیاهی ما باشد، که دیابت خود را معکوس کرده است.

ویزیت بعدی سه ماهه ی او در مارس 2020 به دلیل قرنطینه های COVID-19 لغو شد. وقتی در ماه مه 2021 دوباره او را دیدم، مجددا وزن او کمی بالا رفته بود و HbA1c او به 10.4 درصد رسیده بود. او توضیح داد که پزشک و مربی دیابت به او گفته اند که با این رژیم غذایی گیاهی بیش از حد "قند" دریافت می کند. به او توصیه شده بود با کاهش مصرف میوه ها و سبزیجات نشاسته ای و خوردن بیشتر ماهی و مرغ، مصرف کربوهیدرات های خود را محدود کند. به او مصرف آب نبات بدون قند، کیک بدون قند، و شیرین کننده های مصنوعی فاقد شکر توصیه شده بود. در مواجهه با توصیه‌های پزشکی متناقض، او به دانش مرسوم مبنی بر مضر بودن "قند" برای افراد دیابتی و تا حد امکان اجتناب از مصرف آن عمل کرده بود.

من یک پزشک هستم، دارای گواهینامه پزشکی پیشگیرانه با یک کلینیک پزشکی سبک زندگی درMorehouse Healthcare  در آتلانتا، این تخصص پزشکی نوظهور بر کمک به بیماران در ایجاد اصلاحات در شیوه زندگی سالم، تمرکز دارد. بیمارانی که رژیم‌های کاملا گیاهی را اتخاذ می‌کنند، با وجود افزایش مصرف کربوهیدرات اغلب شاهد معکوس شدن بیماری‌های مزمن خود از جمله دیابت و فشار خون بالا هستند. من در تجربه بالینی ام، شاهد باورهای ناصحیح رایج در مورد "قند" و کربوهیدرات ها در بین بیماران و متخصصان بهداشتی بوده ام.

میوه در مقابل شکر

بدن شما با گلوکز کار می کند. گلوکز قند ساده ای است که سلول ها برای انرژی از آن استفاده می کنند.گلوکز بلوک ساختمانی کربوهیدرات ها، یکی از سه درشت مغذی ضروری است. دو مورد دیگر چربی و پروتئین هستند. نشاسته ها زنجیره های بلند و منشعبی از گلوکز هستند.

کربوهیدرات‌های طبیعی در بسته‌های غنی از مواد مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و دانه‌ها وجود دارند.

انسان ها به گونه ای تکامل یافته اند که برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز برای زنده ماندن، میل به طعم های شیرین دارند. همچنین تامین روزانه ی ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر ضروری است زیرا بدن ما نمی تواند آنها را بسازد و بهترین منبع این مواد برای اجداد باستانی ما میوه های شیرین، رسیده و خوشمزه بود. علاوه بر این، میوه ها حاوی فیتونوترینت ها و آنتی اکسیدان ها هستند، مواد شیمیایی که فقط توسط گیاهان تولید می شوند. مواد مغذی گیاهی مانند اسید الاژیک موجود در توت فرنگی دارای خواص مبارزه با سرطان بوده و سلامت قلب را تقویت می کند.

از سوی دیگر، قندهای تصفیه شده به شدت فرآوری شده و فاقد تمامی این مواد مغذی هستند و فقط کالری دارند. آنها فرم غلیظی از کربوهیدرات ها هستند. صنایع غذایی قندهای تصفیه شده را به اشکال مختلف تولید می کنند. رایج ترین آنها کریستال های ساکارز هستند که به عنوان شکر سفره شناخته می شوند و شربت ذرت با فروکتوز بالا که در بسیاری از غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین یافت می شود.

اگر دائماً طعم شیرین خود را با غذاهایی که حاوی شکر تصفیه شده هستند - به جای میوه های غنی از مواد مغذی که هسته اصلی این ولع انتقال یافته توسط تکامل هستند - ارضا کنید، ممکن است هیچ یک از مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نکنید. با گذشت زمان، این کمبود ممکن است یک چرخه معیوب از پرخوری ایجاد کند که منجر به چاقی و مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی می شود. زنانی که بیشتر میوه می‌خورند، کمتر دچار چاقی می‌شوند.

سمیت قند

قندهای تصفیه شده مستقیماً برای سلول‌ها سمی نیستند، اما می‌توانند با پروتئین‌ها و چربی‌های موجود در غذا و در جریان خون ترکیب شوند و مواد سمی مانند محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) را تولید کنند. سطوح بالای قند خون ممکن است لیپوپروتئین های گلیکوزیله با چگالی پایین تولید کند. سطوح بالای این مواد و سایر مواد سمی مرتبط با گلوکز، با افزایش خطر ابتلا به طیف وسیعی از مشکلات سلامت مزمن، از جمله بیماری های قلبی عروقی و دیابت مرتبط است.

بیماری که بیشتر با قند مرتبط است، دیابت نوع 2 است. تعداد شگفت انگیزی از مردم، از جمله متخصصان بهداشتی، به اشتباه معتقدند که خوردن شکر باعث دیابت نوع 2 می شود. این باور ناصحیح منجر به تمرکز بر کاهش قند خون و "شمارش کربوهیدرات ها" می شود و در عین حال علت واقعی را نادیده می گیرند که از دست رفتن تدریجی عملکرد سلول های بتا در پانکراس است. در هنگام تشخیص، دیابت ممکن است بیمار بین 40 تا 60 درصد از سلول های بتای خود را که مسئول تولید انسولین هستند، از دست داده باشد.

انسولین هورمونی است که با مسدود کردن تولید گلوکز در کبد و هدایت آن به سلول های چربی و عضلات، میزان گلوکز را در جریان خون کنترل می کند. از دست دادن عملکرد سلول های بتا به این معنی است که انسولین کافی تولید نمی شود و در نتیجه قند خون افزایش می یابد که مشخصه دیابت نوع 2 است.

سلول های بتا دارای سطوح پایین آنتی اکسیدان هستند و مستعد حمله رادیکال های آزاد متابولیکی و رژیم غذایی و AGEsهستند .آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها می توانند از سلول های بتا محافظت کنند. محققان دریافته‌اند که خوردن میوه ی کامل، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد و افرادی که بیشترین میوه را مصرف می‌کنند در معرض کمترین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

سم زدایی از قند

افرادی که علاقه مند به کاهش وزن و بهبود سلامتی هستند، اغلب می پرسند که آیا باید "سم زدایی قند" را انجام دهند. به نظر من این اتلاف وقت است، زیرا حذف قند از بدن امکان پذیر نیست. به عنوان مثال، اگر فقط سینه مرغ پخته شده بخورید، کبد شما پروتئین را در فرآیندی به نام گلوکونئوژنز به گلوکز تبدیل می کند.

رژیم های کم کربوهیدرات ممکن است منجر به کاهش وزن شود، اما به ضرر سلامتی می باشند. رژیم‌هایی که کربوهیدرات‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند، با کمبود مواد مغذی و خطر بالاتر مرگ به دلایل مختلف، مرتبط هستند. در رژیم های کتوژنیک کم کربوهیدرات، بدن ماهیچه ها را تجزیه می کند و پروتئین آنها به گلوکز تبدیل می شود و از سوی دیگر به دلیل کمبود فیبر، این رژیمها باعث یبوست می شوند.

حذف غذاهای شیرین شده با شکر تصفیه شده، یک هدف شایسته است. اما به آن به عنوان یک "سم زدایی" فکر نکنید، این باید یک تغییر دائمی در سبک زندگی باشد. ایمن‌ترین راه برای «سم‌زدایی شکر تصفیه‌شده»، افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات با مواد مغذی است. هنگامی که شکر تصفیه شده را حذف کنید، احتمالاً متوجه خواهید شد که جوانه های چشایی شما نسبت به شیرینی طبیعی میوه ها حساس تر شده و از آن قدردانی می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-01-sugar-detox-carbs-doctor-fruit.html